O BEAMS

B.E.A.M.S. CZ, spol. s r.o.

Společnost BEAMS byla založena s cílem nabídnout na dlouhodobém horizontu výrobní a servisní kapacity.

Její znalostní bázi tvoří zaměstnanci, kteří byli akvizováni sloučením výrobních a servisních aktivit společnosti SANMINA (Fortune 500 company) se společností ELITE spol. s.r.o. a výrobními aktivitami AMTECH, spol. s r.o.

Budova hlavního provozu je situována v Technologickém Parku v Králově Poli (Brno, Česká republika), postavena a kolaudovaná byla v roce 2004.

Aktuálně nabízí 7000 m2 nedělené (=flexibilní) podlahové plochy určené především pro lehkou výrobu elektrotechnických komponent a produktů (osazování SMT, dokončovací montáže s prvky automatizace), nebo opravy elektronických sestav (mobilní počítače, laptopy, telekomunikační zařízení)

Významná část týmu působí na stejné adrese od roku 2004, kdy byla objednána stavba budovy společností Symbol Technologies (svého času celosvětový výrobce čteček čárových kódů, 5000 zaměstnanců).

Symbol Technologies mezi lety 2004-2007 postupně v celoevropském měřítku centralizoval opravárenské aktivity a vytvořil v budově zázemí pro cca 500 zaměstnanců, kteří zajišťovali hardwarové opravy elektronických zařízení pro všechny významné uživatele čteček čárových kódů v Evropě (=EMEA region) a vzdálenou technickou / netechnickou zákaznickou podporu.

Mezi významné klienty patřili zákazníci z oblasti retail (Tesco, Wallmart), dopravců (DHL, TNT, UPS) a služby (Royal Mail, Deutsche Post) a dalších >5000 zákazníků s více než 150 000 cílovými adresami, do kterých byl opravený hardware odesílán. S postupem času se objemy oprav zvyšovaly, až dosáhly úctyhodných 2500 kusů každé tři dny.

o_beams_01
o_beams_01

Společnost Symbol Technologies byla v roce 2007 koupena (za 3.9mld dolarů) společností Motorola a tím se i opravárenské centrum v Brně stalo součástí skupiny s více než 40 000 zaměstnanců. V tomto roce se také opravárenské centrum začalo intenzivně zabývat opravami desek plošných spojů (DPS) a dotykových panelů s cílem optimalizovat materiálové náklady. Tento provoz začal nabývat na objemu (v průběhu dvou let narostl až na celkových 250 000 sestav ročně) a zaměstnával >50 specialistů.

Pod taktovkou procesního inženýrství společnosti Motorola začal brněnský tým implementovat do oprav výrobní principy Štíhlé Výroby a techniky Six Sigma, vylepšoval a optimalizoval postupy dokumentované ve více než 1600 výrobních instrukcích a zaměřoval se na neustále zlepšování s cílem nabídnout špičkové operační zázemí pro evropské zákazníky:

  • Přístrojové opravy v třídenním taktu (TAT 3 days)
  • Minimalizace materiálových nákladů (Parts per Event replacement ratio)
  • Opravy na úrovni podsestav (single component replacement)
  • Eliminace opakovaných oprav (Repeat Repair in 30 days ratio)
  • Vývoj softwaru na sledování logistických nákladů, konsolidace odesílaných zásilek
  • Budování školícího centra pro zavádění nových produktů a konfigurací

V roce 2012 bylo společností Motorola rozhodnuto o globálním „outsourcingu“ servisních operací do třetí strany. Ve vypsaném tendru byla vybrána společnost Sanmina (Fortune 500 company, 44 000 zaměstnanců) a tímto krokem se všechna Motorola opravárenská centra, včetně brněnského, stala součástí „top ten“ největšího EMS dodavatele na světě, konkrétně byla začleněna do divize SGS (Sanmina Global Services).

Brněnské opravárenské centrum a jeho >600 zaměstnanců dále pokračovalo v opravárenském programu pro společnost MOTOROLA a zároveň nabídlo své kapacity dalším (především korporátním) klientům v evropském prostoru.

V letech 2012 až 2018 byl v brněnském závodě nadále poskytován špičkový servis v oblasti oprav čteček čárových kódů, mobilních počítačů a jiných telekomunikačních zařízeních v přibližném rozdělení 95 % MOTOROLA (později Zebra Technologies, akvizice Motoroly Zebrou proběhla v roce 2014) a 5 % Others.

Došlo k výraznému nárůstu inženýrských dovedností a schopností, které byl brněnský tým schopen celosvětové poskytovat:

  • Vývoj opravárenských postupů v oblasti komplexních výměn součástek DPS (výměny BGA, odstraňování / aplikace chemických lepidel z / na DPS, výměny dotykových panelů)
  • Vývoj programovacích zařízení (programování off-board, on board, JTAG programování)
  • Vývoj testovacích zařízení (signálové, komunikační. funkční testy)
  • Implementace automatizačních prvků (dispenze chemikálií, krokové automatizace při výměně konektorů, BGA chipů, čištění, automatické nahrávání zákaznického softwaru na opravené jednotky)
  • Procesní řízení – vývoj shopfloor softwaru pro kompletní přehled materiálového a informačního toku výrobou + efektivní řízení podpůrných procesů (kalibrace, údržba)

V roce 2018 společnost Sanmina neuspěla v novém tendru společnosti Zebra Technologies a v důsledku této situace byl v brněnském závodě odstartován postupný transfer opravovaného objemu k novému dodavateli.

V této nelehké situaci byl postupně upravován počet zaměstnanců z původních 650 na nové číslo 130 (léto 2022), kdy se podařilo splnit záměr podržet tým akceschopný a se zkušenostmi postupně nasbíraných od roku 2004:

  • Site management – zachovány organizační složky Materials, Logistika, QA, Operations, HR
  • Inženýrský tým – procesní, produktový, test engineering
  • + 20 SMEs v náročných oblastech diagnostiky a oprav DPS
smt_linka

Dále se podařilo zachovat pro provoz důležité technické zázemí, vybavení speciálního reworku, environmentální nastavení (plně klimatizovaný ESD provoz běžící v čistém režimu).

V průběhu roku 2022 došlo k dohodě mezi společností Sanmina a společností AMTECH o převzetí prostor, týmu a provozu, který zahrnoval všechny organizační složky brněnského týmu, 7000 m2 výrobní plochy (ze které bylo obsazeno 15 % dlouhodobými kontrakty a které se rozhodla společnost Sanmina ponechat v Brně pod operační taktovkou společnosti AMTECH).

V říjnu 2022 se společnost AMTECH rozhodla vyčlenit převzaté zakázky, vlastní výrobní aktivity a výrobní aktivity společnosti ELITE (kde byl AMTECH 100 % vlastníkem) pod novou obchodní značku BEAMS, která byla odborné veřejnosti plně představena 1.1.2023

Obchodní plán společnosti BEAMS vychází:

  • Z akvizice ex-SANMINA týmu, který umožňuje navázat na dlouholeté úspěchy opravárenského centra v poskytování world-class service operations
  • Z výrobních zkušeností společnosti AMTECH a ELITE v oblasti osazování desek plošných spojů (aktuálně provozující dvě vysokokapacitní SMT linky v nepřetržitém provozu)
  • Ze synergií kombinující zkušenosti s řízením manuálních pracovních postupů (ruční opravy přístrojů) a dílčí automatizace (vývoj jednoúčelových automatizačních zařízení a kolaborativní robotiky ve společnosti AMTECH)

S tímto programem společnost BEAMS oslovuje OEM (elektrotechnické) společnosti:

  • s dodávkami v automotive, government safety, industrial segmentech
  • působící v regionu České a Slovenské Republiky, ev. Západní Evropy, které usilují o lokalizaci výrobních kapacit ve Střední Evropě
  • se zájmem o výrobní spolupráci s vysokou přidanou hodnotou, zejm. středně-velké série s vysokou variabilitou
  • s potřebou spolupráce v oblasti NPI
  • čelícím výzvě dodavatelské diverzifikace (duální supply chain)
  • s novým produktem (produktovým portfoliem), pro který schází kapitál (výrobně-znalostní, prostor, lidská síla)

BEAMS nabízí:

  • zázemí nejnovějších technologií (FUJI, SAKI, DAGE, PACE, ZEVAC, MUSASHI) včetně zázemí servisního týmu (AMTECH)
  • NPI dovednosti
  • flexibilní onboarding při rozšiřování týmu
  • silné procesní inženýrství s důrazem na automatizaci (a zachování nákladové konkurenceschopnosti)
  • spolupráci s vývojovými centry a univerzitami v Brně (CEITEC, VUT)
  • dikci na klíčové ukazatele a zákaznickou spokojenost
  • certifikaci ISO9001, ISO14001 a do budoucna IATF